Hieronder zijn de verschillende toetscriteria en CGI's weergegeven. Aan het eind van het eerste jaar moeten al deze criteria behaald zijn. Dit is onderdeel van je persoonlijke ontwikkeling binnen en buiten je studie. De verschillende criteria komen in de verschillende kopjes aan bod, worden uitgewerkt en voldaan door middel van verschillende methodes en activiteiten waarna er een korte reflectie volgt.
CGI's
- Eerste CGI leidt de coach vooral het gesprek, het thema van dit interview is: “wie ben ik?”;
- Tweede CGI hebben de coach en de student een gelijkwaardige rol bij het voeren van het interview, het thema van dit interview is: “wie ben ik?”;
- Derde CGI leidt de student het gesprek, het thema van dit interview is: “wat kan ik?”; - Laatste CGI geeft de student een presentatie over de vier toetscriteria, het thema van dit interview is: “wat wil ik?”. Tijdens de presentatie toon je aan dat je de criteria beheerst en hoe je daar in de toekomst mee om gaat. Het kan zijn dat je coach nog aanvullende vragen heeft tijdens deze CGI.
Toetscriteria CGI's
1. Ontwikkelt bewust een consistente studiehouding. (kopje: studievoortgang)
2. Is zich bewust van zijn individuele verantwoordelijkheid en zijn verantwoordelijkheid in teamverband. (kopje: modules)
3. Neemt initiatieven ten aanzien van zijn eigen ontwikkeling en zijn rol binnen de groep. (kopje: modules)
4. Heeft een kritische houding ten aanzien van eigen beroepsproducten en die van groepswerk. (kopje: studievoortgang)
Toetscriteria PO dossier
5. Herkent en onderscheidt verschillende reflectiemodellen. (kopje: modules)
6. Past zelfstandig feedback toe in de vorm van zowel zelfreflectie als binnen de context van peer assessments. (kopje: studievoortgang)
7. Herkent en onderscheidt verschillende leiderschapsstijlen. (kopje: modules)
8. Is in staat duurzaam leiderschap te tonen en leiderschap te (h)erkennen binnen de context van groepswerk. (kopje: modules)
9. Is zich bewust van zijn wijze van communiceren en hoe deze zich verhoudt tot stakeholders. (kopje: studievoortgang)
10. Onderscheidt verschillende methodes voor creatief denken en past deze toe. (kopje: modules)
Conclusie
Als ik kijk naar mijn ontwikkeling binnen de verschillende modules het afgelopen jaar, kan ik concluderen dat ik de gestelde toetscriteria van PO goed heb ontwikkeld en daarmee ook behaald heb. Natuurlijk ontwikkel je je hele leven door, dus ik zal deze criteria nooit afronden. Goed om te zien is dat elke module andere criteria bij mij naar boven haalde. Ook de persoonlijke toestand en de samenstelling van het team waar ik in werkte had hier veel invloed op. Ik ben blij met de ontwikkelingen die ik heb doorgemaakt het afgelopen jaar. De dingen die ik vooral ontwikkeld heb afgelopen jaar is het samenwerken in een team. Ook bij mijn vorige opleiding was dit iets waar ik een beetje tegenaan liep. Ik vond het moeilijk om taken uit handen te geven en wilde graag alles zelf doen. Dit is, kan ik wel zeggen, na dit jaar bijna helemaal verdwenen. Ik heb leren vertrouwen op het werk van andere mensen en kan nu stellen dat ik beter kan samenwerken. Wel is er ook een valkuil aan dit punt, omdat ik oppassen dat ik niet alles uit handen geef en zelf geen taken meer overhoud. Nog iets waar ik aan heb leren werken is mijn zelfstandigheid. Ik weet van mijzelf dat ik al redelijk zelfstandig ben, maar ook op het gebied van schoolwerk heb ik mijn zelfstandigheid wel gevonden.
Naast de positieve ontwikkelingen heb ik ook een aantal negatieve ontwikkelingen ervaren. Dit waren het plannen en stellen van deadlines en het houden van een goede motivatie en concentratie. Op het gebied van plannen en deadlines stellen, merk ik dat ik een beetje laks ben geworden. Ik ben namelijk iemand die het juist heel prettig vindt om op deadlines en planningen te werken, maar merk dat, als ik een planning maak, mij hier niet echt aan houd en vaak dingen uitstel waardoor de deadlines ook niet meer zo strak zijn. Werken op deadlines is binnen deze industrie wel heel belangrijk. Dit is dus zeker een punt wat ik wil meenemen naar volgend jaar en hoop mijzelf hierin positief te ontwikkelen. Het andere punt is mijn motivatie en concentratie. Hierover heb ik al wat verteld onder het kopje studievoortgang, waarom de motivatie er af en toe niet is weet ik nog niet zo goed. Ik ben nu voor mijzelf aan het onderzoeken waaraan dit ligt. Normaal gesproken ben ik een erg gemotiveerd persoon en haak ik niet zo snel af, maar misschien dat dit volgend jaar beter gaat.
Maak jouw eigen website met JouwWeb